10.8 C
Bratislava
streda, 8 júla, 2020

Etalón nižšej strednej triedy, a jeho história – VW Golf

Posledné články

Kotleba si vytvoril účet na socialnej sieti Facebook! Dnes ho čakalo OBROVSKE prekvapenie!

Kotleba si vytvoril účet na socialnej sieti Facebook! Dnes ho čakalo OBROVSKE prekvapenie!V Nedeľu (5.7) sa na sviatok Cyrila a Metoda líder ĽSNS prihovoril...

V parlamente bolo DUSNO! “Si dopadol pán Magister!”

PEKLO v parlamente!  "Si dopadol pán Magister!"Opozičný poslanec Ľuboš Blaha dnešné odvolávanie zhrnul do 25 odrážok. Blaha odvolanie Kollára považuje za obyčajnú frašku. Veľkou...

Toto sa Matovičovi bude počúvať ťažko! “Mam pocit, že sledujem reality show”

Toto sa Matovičovi bude počúvať ťažko! "Mam pocit, že sledujem reality show"Prešlo 100 dní vladnutia vlády Igora Matoviča. Europoslanec Milan Uhrik sa prostredníctvom socialnej...

Novinár šokuje! “Prečo neboli takí aktívni prokurátori, keď sa Lipšic vyhol súdnemu konaniu v tejto veci?”

Novinár šokuje! "Prečo neboli takí aktívni prokurátori, keď sa Lipšic vyhol súdnemu konaniu v tejto veci?"Redakcia GINN získala uznesenie o upustení zvyšku trestu Daniela...

Nemecká automobilka Volkswagen si dnes pripomína významné výročie. Dnes je to totiž presne 45 rokov, odkedy sa začal vyrábať jej dodnes kľúčový model, bestseller a trhák nižšej strednej triedy, model Golf.

Výroba prvej generácie Golfu, ktorá vyšla z pera talianskeho dizajnového génia, Giorgietta Giugiara, odštartovala presne pred 45 rokmi, 29. marca 1974. Za ten čas, sa objavilo dovedna sedem generácií tohto kultového modelu z Wolfsburgu, a z výrobných pásov vo viacerých výrobných závodoch, zbehlo do súčasnosti už vyše 36 miliónov exemplárov tohto notoricky známeho auta.

VW Golf
VW Golf – Zdroj: Autoviny

História Golfu sa však začala už o niečo skôr. Vývoj Golfu započal už v roku 1968, pretože Volkswagen v tej dobe nutne potreboval malé vozidlo s pohonom predných kolies, a motorom uloženým vpredu.

Legendárny VW Beetle, ktorý po obnovení výroby, zastavenej druhou svetovou vojnou, zbiehal z výrobných pásov od začiatku roku 1946, bol síce ešte dosť populárny, ale technicky bol už zastaralý, a to aj napriek tomu, že jeho konštruktérom nebol nik iný, ako český rodák, a zakladateľ konštrukčnej kancelárie Porsche, Ferdinand Porsche.

VW Golf
VW Golf – Zdroj: Autoviny

Vývoj Golfu prvej generácie odštartoval vďaka tomu, že koncern Volkswagen prevzal koncern Auto Union, ktorý mal už dobre vyvinutú technológiu vozidiel s motorom uloženým vpredu, a pohonom predných kolies.

Vývojové práce sa naplno rozbehli v roku 1969, pričom, vzhľadom na to, že Volkswagen už mal veľké problémy, tento model sa mal stať jeho záchranou, aj keď vo vývoji boli ešte modely, ako Passat, či Polo. Návrhom dizajnu bol poverený Giorgietto Giugiaro, ktorý spolupracoval aj s automobilkou Audi, na návrhu dizajnu modelov 100 (1968), a 80 (1972). Vývoj Golfu bol definitívne ukončený koncom roku 1973, a chystalo sa so štartom výroby. Tá odštartovala 29. marca 1974, a predaj začal 5. augusta 1974.

Golf sa takmer okamžite stal trhákom, a už v roku 1976 bola prekonaná hranica milióna vyrobených kusov. V tom istom roku prišla športová verzia Golfu, ktorá sa rovnako, ako základný model, stala kultom. Golf GTI prvej generácie, prišiel na trh na jeseň roku 1976, a v podstate okamžite sa stal legendou.
V roku 1977 prichádza prvé rozšírenie ponuky modelu Golf, keď prichádza prvý sedan odvodený z Golfu, a tým bol model Jetta, ktorý sa, rovnako, ako starší súrodenec, stala legendárnym sedanom, a tiež notoricky známym, Jetta prerazila dokonca aj v Amerike.

V roku 1979 prichádza drobná modernizácia Golfu, ktorá zahŕňa len drobné úpravy vzhľadu auta. Ďalším rozšírením ponuky Golfu, bol od začiatku roka 1980 Golf Cabriolet. Aj tento model sa stal trhákom, a to aj napriek tomu, že jeho výroba bežala až do roku 1993. V roku 1983 prichádza na trh druhá generácia Golfu, ktorá už ale nevznikala pod dizajnérskym vedením Giorgetta Giugiara, s tým sa spolupráca skončila koncom roku 1978.

VW Golf
VW Golf – Zdroj: Autoviny

Golf druhej generácie bol len miernym posunom v dizajne, a v základných črtách vychádzal z prvej generácie, a ďalej rozvíjal typické dizajnové prvky Golfu, ako príklad možno spomenúť mohutný zadný stĺpik, ktorý v druhej generácií ešte o niečo zmohutnel. Rok 1984 so sebou prináša premiéru druhej generácie Golfu GTI, pričom tá je len začiatkom inak masívneho rozširovania modelovej ponuky Golfu. Sedan Jetta, odvodený z Golfu, prichádza vo svojej druhej generácií na jar roku 1985, pričom hneď vzápätí prichádza prvý športový sedan, zvaný Jetta GT, ktorý sa predstavil začiatkom roku 1986.

Golf sa medzitým predáva aj v Amerike, ale až od roku 1978, a pod názvom Rabbit (Králik). Modernizácia Golfu druhej generácie sa odohrala v roku 1987, pričom modernizácia zasiahla všetky vtedy dostupné verzie. V tom istom roku prichádza ostrá verzia Golfu na rallyové preteky, pod názvom Golf Rallye.

Z dizajnového hľadiska sa jedná o výraznejšie odlíšenie od základného Golfu, ale nie je to úplne revolučná zmena. Modelová paleta Golfu sa rozširuje aj naďalej, pretože v roku 1989 prichádza priostrená verzia GTI G60, ktorá má pod kapotou motor 1.8 16V, pričom verzie G60 sa rozšíria aj na ostatné modely značky Volkswagen. Tieto verzie v rámci ponuky značky Volkswagen fungujú až do roku 1996.

VW Golf
VW Golf – Zdroj: Autoviny

Najväčšou, a najvýraznejšou zmenou dizajnového smerovania v histórií modelu Golf, bola jeho tretia generácia, predstavená na jeseň roku 1991, pričom nastalo výrazné rozšírenie, ako karosárskej, tak aj motorickej ponuky. Golf dostáva po prvýkrát verziu kombi, ktorá sa u Volkswagenu volá Variant, a tá prichádza na trh rok po premiére základného hatchbacku. V tom istom roku prichádza na trh aj tretia generácia sedanu odvodeného z Golfu, ale už pod novým názvom Vento.

Nové Vento sa stáva hneď po uvedení v roku 1993 najväčším zástupcom svojho segmentu. Rok 1992 prináša novú generáciu Golfu GTI, ale tá sa už neponúka ako samostatná verzia, ale iba ako stupeň výbavy, ktorá má na výber dva motory v ponuke. Zlomom v histórií modelu Golfu bola implementácia šesťvalcového motora pod kapotu inak pomerne malého Golfu, ktorý narástol v rámci tretej generácie z pohľadu rozmerov len na niečo vyše 4 metre.

VW Golf
VW Golf – Zdroj: Autoviny

S týmto motorom sa spájal aj pohon všetkých štyroch kolies pod názvom Syncro. Golf VR6 Syncro sa stal najrýchlejším Golfom v dovtedajšej histórií modelu, pričom je označovaný za premianta daného segmentu, nakoľko žiadny z vtedajších konkurentov podobným motorom nikdy nedisponoval.

Pikoškou motora bolo to, že to nebol klasický vidlicový šesťvalec, ale radový šesťvalec, s diagonálne rozšíreným blokom radu valcov. S koncom výroby Golfu Cabriolet sa po 19 rokoch končí história výroby základných verzií prvej generácie Golfu, predstavenej ešte v roku 1974. Vrcholom ponuky tretej generácie Golfu sa v roku 1996 stáva modernizovaný Golf VR6, ktorý má mierne zvýšený výkon, a stáva sa tak najrýchlejším zástupcom nielen svojho modelového radu, ale aj celého vtedajšieho segmentu nižšej strednej triedy, ktorá sa v tom čase, pre totálnu predajnú dominanciu Golfu, nazýva po nemecky Golf-klasse. So skončením výroby tretej generácie Golfu je prelomená méta 20 miliónov vyrobených kusov, pričom sa to stihlo za 23 rokov.

VW Golf
VW Golf – Zdroj: Autoviny

Štvrtá, dlho očakávaná generácia Golfu, debutuje na jeseň roku 1997, a stáva sa do istej miery výrazným posunom v rámci ponuky Golfu, a ďalšieho rozširovania jeho ako motorickej, tak aj karosárskej ponuky. Sedan odvodený z Golfu prichádza vo svojom štvrtom pokračovaní, a opäť s novým názvom, od roku 1998, sa tento sedan volá Bora, a je hodnotnejšou, a drahšou verziou Golfu. Okrem toho sa opäť objavuje verzia GTI, ale opäť iba ako stupeň výbavy, a opäť s dvoma motormi v ponuke, ale tentoraz aj s dieselovým motorom pod kapotou. V ponuke samozrejme nesmie chýbať praktický kombík pod názvom Variant, a aj model s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorý nesie názov najprv Syncro, od roku 1999 4Motion.

Rok 2000 prináša opäť šesťvalcový Golf, ale pod civilnejším názvom, jednoducho Golf V6 4Motion. V roku 2001 prichádza špeciálna edícia k 25. výročiu verzie GTI, a tá pokračuje v úspešnej histórií tohto modelu, ale okrem dizajnového osvieženia, neprináša táto edícia žiadne výrazné vylepšenia.

Ponuka šesťvalcových Golfov sa od roku 2002 rozširuje o vrcholnú športovú verziu Golfu, a tá výkonom prekonáva všetky dovtedajšie verzie. Nový Golf R32 sa stáva dravcov na poli hot-hatchov nižšej strednej triedy, a konkuruje Focusu RS, avšak má pohon všetkých kolies, pričom Focus RS je len predokolka. Piate pokračovanie siahodlhého príbehu menom Golf nám Volkswagen prináša na jeseň roku 2003, pričom opäť pokračuje v evolučnom vývoji dizajnu modelu, ale rozširuje počet karosárskych verzií a odvodených modelov.

Verzia GTI prichádza v piatom pokračovaní Golfu na rad v roku 2004, a vrcholná R32 pokračuje v novom vydaní od jesene roku 2005, pričom v ten istý rok prichádza piate pokračovanie sedanov odvodených z Golfu, pod už tradičným názvom Jetta, ktorý globalizuje názov jedného modelu pre všetky svetové trhy. Praktické kombi pod názvom Variant oslavuje svoju novú generáciu až na jar roku 2007.

V súvislosti s ekonomickými zmenami v rámci celého koncernu, dochádza k modelovým obmenách, bez výmien jednotlivých platforiem, a to znamená, že šieste pokračovanie Golfu, prichádza na jeseň roku 2008, a nemožno povedať, že by sa v tomto prípade jednalo o úplne novú generáciu, ale iba o zásadnú modernizáciu predchádzajúcej generácie Golfu, s viacerými motorickými zmenami. Najzásadnejšou zmenou v rámci nástupu šiestej generácie Golfu je to, že z ponuky motorov vypadol motor V6, a to ako v základnom modeli, tak aj v ponuke verzie R32, ktorá úplne zanikla, a nahradil ju Golf R, ktorý je na trhu od jesene 2009.

Úplnou samozrejmosťou je príchod verzie GTI, ktorá prichádza na trh v podstate zarovno so základným hatchbackom. Model Jetta sa z ponuky odvodených modelov úplne vyčleňuje, pričom novú generáciu dostáva až v roku 2012, a aj to ešte na pôvodnej platforme, zodpovedajúcej ešte piatej generácií Golfu.

V roku 2010 v rámci koncernu Volkswagen nastáva totálne zdieľanie 6 modulárnych platforiem, pričom na jednej z nich, platforme MQB (Modullarquerbaukasten), prichádza na jeseň roku 2012 zatiaľ posledná, siedma generácia Golfu, ktorá prináša rozsiahlu modernizáciu celého modelového radu, zameranú na dohnanie náskoku viacerých konkurentov z daného segmentu. Rok po premiére základného Golfu, prichádza na rad verzia GTI, a krátko po nej aj verzia R. Samozrejmosťou je príchod verzie Variant, a v rámci nej aj doplnenie ponuky o oplastovanú, pseudoterénnu verziu, nazvanú po vzore väčšieho modelu Passat, Alltrack.

V roku 2016, po dlhých 29 rokoch, podstupuje siedma generácia Golfu facelift, ktorý mierne upravuje vzhľad auta, ale ani tentoraz sa nejedná o nijakú veľkú revolúciu. Facelift po dlhých rokoch preto, pretože posledná generácia Golfu, ktorá podstúpila facelift, bola druhá generácia Golfu, a bolo to v roku 1987.

VW Golf
VW Golf – Zdroj: Autoviny

V súčasnosti sa už s napätím očakáva príchod ôsmeho pokračovania nekonečného príbehu pod názvom Golf, pričom okolo tohto modelu kolujú mnohé špekulácie. Udáva sa, že jeho premiéra by sa mala odohrať na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom na jeseň tohto roku, čiže na domácej pôde, iné zdroje však tieto informácie dementujú s tým, že Volkswagen predstaví nový Golf až koncom tohto roku, pričom ale jeho konečná podoba už unikla na verejnosť, a to dokonca už aj v športovej verzií GTI.

Nech to už bude akokoľvek, Golf má za sebou 45 rokov, a vyše 36 miliónov vyrobených kusov, pričom má status legendy, a je jedným z najpredávanejších automobilov v celej histórií automobilového priemyslu. Je to práve dnes presne 45 rokov, pretože výroba Golfu začala presne pred 45 rokmi, 29. marca 1974.

PODPORTE NAŠU PRÁCU

Viac článkov

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu

Posledné články

Kotleba si vytvoril účet na socialnej sieti Facebook! Dnes ho čakalo OBROVSKE prekvapenie!

Kotleba si vytvoril účet na socialnej sieti Facebook! Dnes ho čakalo OBROVSKE prekvapenie!V Nedeľu (5.7) sa na sviatok Cyrila a Metoda líder ĽSNS prihovoril...

V parlamente bolo DUSNO! “Si dopadol pán Magister!”

PEKLO v parlamente!  "Si dopadol pán Magister!"Opozičný poslanec Ľuboš Blaha dnešné odvolávanie zhrnul do 25 odrážok. Blaha odvolanie Kollára považuje za obyčajnú frašku. Veľkou...

Toto sa Matovičovi bude počúvať ťažko! “Mam pocit, že sledujem reality show”

Toto sa Matovičovi bude počúvať ťažko! "Mam pocit, že sledujem reality show"Prešlo 100 dní vladnutia vlády Igora Matoviča. Europoslanec Milan Uhrik sa prostredníctvom socialnej...

Novinár šokuje! “Prečo neboli takí aktívni prokurátori, keď sa Lipšic vyhol súdnemu konaniu v tejto veci?”

Novinár šokuje! "Prečo neboli takí aktívni prokurátori, keď sa Lipšic vyhol súdnemu konaniu v tejto veci?"Redakcia GINN získala uznesenie o upustení zvyšku trestu Daniela...

Sajfa sa pustil do Slovanistov! To, čo nasledovalo moderátor NEČAKAL!

Sajfa sa pustil do Slovanistov! To, čo nasledovalo Sajfa NEČAKAL! Na fanúšikov Slovana Bratislava sa zmietla masívna vlna kritiky po tom čo vyvesili transparent White...