Magazín

Slovenské diaľnice – kvalita alebo nočná mora?

Slovenské diaľnice alebo nočná mora? Téma tohto článku hovorí sama za seba. Diaľnice ale aj celkovo cesty na Slovensku sú v katastrofalnom...

Napísal Daniel · >
Slovenské diaľnice

Slovenské diaľnice alebo nočná mora?

Slovenské diaľnice
Slovenské diaľnice

Téma tohto článku hovorí sama za seba. Diaľnice ale aj celkovo cesty na Slovensku sú v katastrofalnom stave, ktorý sa buď v niektorých prípadoch nerieši alebo sa len s neho vyvodzuje politický kapitál. Už sme mali mať postavené diaľnice na celom Slovensku no stále sa tak nestalo.

Pamätáte si na vyjadrenie Róberta Fica (Smer-SD), ktorý povedal že diaľnica z Košíc do Bratislavy bude do roku 2010. No teraz nám sľubujú diaľnice do roku 2020, aj to nie všetky. A už vôbec nie diaľnicu do Košíc.
Samozrejme nemôžeme zabudnúť na predražené stavby a predĺžené časové plány, ktoré sa takmer vždy vyskytnú pri štátnych projektoch.

 

 
 

Aké diaľnice a úseky na Slovensku máme?

Medzi najznámejšie slovenské úseky patria: Branisko, Bešeňová, Žarnovica.

Zoznam:

  • Skalité – Štátna hranica SR/PL
  • Svrčinovec – Skalité
  • Čadca, Bukov – Svrčinovec
  • Oščadnica – Čadca, Bukov
  • Brodno – Kysúcke Nové Mesto
  • Hričovské podhradie – Žilina, Strážov
  • Vrtižer – Hričovské podhradie
  • Hričovské podhradie – Lietavská Lúčka
  • Lietavská Lúčka – Višňové
  • Dubná skala – Turany
  • Sverepec – Vrtižer
  • Ladce – Sverepec
  • Oravský podzámok – Horná Lehota
  • Trstená obchvat
  • Tvrdošín – Nížna
  • Mengusovce – Jánovce
  • Jablonov – Studenec , Baharovce
  • Beharovce – Branisko – Fričové
  • Svinia – Prešov, západ
  • Svidník obchvat
  • Figa – Tornaľa
  • Figa – obchvat
  • Ožďany obchvat
  • Košice – Milhosť
  • Žarnovica – Šáš. podhradie
  • Žarnovica obchvat
  • Rudno – Žarnovica
  • Hr. Beňadik – Rudno
  • Beladice – Tekovské Nemce
  • Selenec – Beladice
  • Lamač – Staré grunty
  • Viedenská – Prístavný most
  • Mierová – Senecká
  • D4 – Stúpava juh
  • Nitra, západ – Senec
  • Ruskovce – Pravotice
  • Žiar nad Hronom – obchvat
  • Horná Štubňa
  • Mýtna – Lovinobaňa
  • Hubová – Ivachnová
  • Vážec – Mengusovce
  • Banská Bystrica – obchvat
  • Budča – Kováčová
  • Zvolen, východ – Pstruša
  • Pstruša Kriváň
  • Kriváň Mýtna
  • Fričovce – Svinia
  • Prešov, západ – Prešov, juh
  • Rožňava – Jablonov nad Turňov
  • Prešov severný obchvat
  • Budimír – Budovce

Toto sú všetky dialnice a zrejme aj rýchlostné úseky na Slovensku. Dovolil som si tam pridať aj jeden úsek, ktorý za za chvíľku dostavia. Ak sa cez tieto úseky pozrite na slovenské cestné komunikácie. Tak máme vysoký počet malých úsekov, ktoré aj tak nedokážeme kvalitne spravovať a k tomu ich dostatočne revnovovať.

 

Akým spôsobom sa budú diaľnice na Slovensku?

Tak tento scenár na Slovensku poznáme každý. Vláda vymedzí úseky, ktoré chce vybudovať alebo opraviť. Spraví sa štátny tender (verejné obstarávanie), ktoré vyhrá blízka firma napojená na vládnu stranu. A ide sa veselo budovať. Samozrejme že to nebuduje akákoľvek firma ale najlepšie schránková, ktorá posunie zákazku firme pod ňou a táto rozdelí pod ďalšia firmy.

Samozrejme že tie nižšie postavené firmy v tejto hierarchii nevyhrali tender, keďže nebol výhodný pre štát. Avšak teraz to dokážu postaviť.
Preto je normálne sa pýtať. Či mali hráči predražili svoju prácu v tendri alebo sú skôr napojený na veľké firmy. Ktoré majú nadštandardné vzťahy na vládu?

 

Ako sa opravujú Slovenské diaľnice

Teda ak sa nám podarilo nejakú tu diaľnicu vybudovať tak po pár rokoch by bolo dobré aby sa o ňu niekto aj adekvátne staral. Po prípade aby sa renovovala a to v pravideľných intervaloch.
No to sa nie vždy deje. A aj toto je chyba Slovenského obstarávania firiem a podmienok za ktoré ich štát vypláca.

Napríklad v susednom Poľsku to majú lepšie prepracované. Firma, ktorá tam stavia diaľnicu alebo rýchlostnú cestu dostane 1/3 peňazí pred začiatkom budovania. Neskôr 2/3 po dobudovaní diaľnice alebo nejakého projektu a 3/3 až po šiestich rokoch od 100% dobudovania diaľnice. 

Tomu sa hovorí efektívny spôsob financovania tendrov v štáte. Náš štát ma s tým vážne medzery a nedostatky, ktoré by mohol riešiť aj takýmto spôsobom. Je pekné že niektorá firma postaví rýchlostnú cestu na Slovensku v danom termíne a bez predraženia zákazy, ktorá už aj tak bola predražená. No čo s toho ak sa cesta po trocha až štyroch tokoch rozpadá. Takto výrobcovia musia dbať na kvalitu svojej práce inak nedostanú tretinu peňazí.

To je záruka toho že daná diaľnica bude kvalitné postavená. Po prípade prijať iný zákon, ktorý bude dozerať na kvalitu stavby a projektov. Ak daná rekonštrukcia stavby alebo samotná stavba či diaľnica nebude po rokoch spĺňať štandardy. Tak by mal by platný zákon a hlavne vymožiteľný zákon, ktorý potrestá firmy a ich nekvalitné práce. Či už finančnou pokutou alebo odobratím licencie ak sa problém nenapravil alebo opakujem pri iných stavbách.  

 

Prečo nie sme schopný v danom termíne dostavať diaľnice?

No tak na tento bod sa dajú napísať litánie. Tak teda prečo nie sme schopný dostavať naše rýchlostné cesty a diaľnice. Politicky nám hovoria o problémoch pri stavbe, ktoré sú proste prirodzené a treba s nimi rátať. Niektorý nám tu hovorila o problémoch s birokraciou. Avšak opozícia ma na to iný názor a to že sú stavby vysoko skorumpované. Korupcia podľa nich siaha na najvyššie vládne špičky tak prečo nie aj do stavieb.

A v niečom majú pravdu. Slovenské diaľnice sú predražené a takmer nikdy sa nedostavajú vopred dohodnutom termíne. Takže niet sa čudovať ich postoju.
My plne chápeme že pri stavbe tohto formátu sa vždy vyskytnú problémy s ktorými sa nedalo ráta. Avšak nevidím dôvod rátať s flexibilnou dobou dobudovania napríklad 6 mesiacov. Ale ak už firma prekročí aj túto hranicu omeškania šiestich mesiacov. Nemali by sme im teda z našich daní platiť 100% za stavbu.

 

Menšia satira na Slovenské diaľnice:

diaľnice - slovenské diaľnice
diaľnice – slovenské diaľnice

 

Aký je vás názor na Slovenské diaľnice?

Vyjadrite svoj názor na Slovenské diaľnice dole v komentári. Sme radi za každý komentár či pozitívny alebo konštruktívne kritický. Ďakujeme 🙂

Aké články vás môžu zaujať:


Zdroj: 
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/433283-dialnice-budu-na-dlh/
https://www.etrend.sk/ekonomika/takmer-90-kilometrov-dialnic-a-rychlostnych-ciest-caka-na-dokoncenie.html

Written by Daniel
Prečo PICUS Capital? Na Slovensku máme média, ktoré sú vlastnené a financované západom. Členovia a redaktori týchto médií sedia v správnych radách mimovládnych organizáciách a predstavenstvách neziskových organizácií. Takto nemôžeme zaručiť "objektívne spravodajstvo". A preto je lepšie si ho robiť sám! "Lepšie kriticky rozmýšľať ako hlúpo veriť všetkému." Profile

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *